2012-03-07

Underlägg med mosaik

Mosaikunderlägg
Jag är oerhört förtjust i mosaik. Mosaik är ett vackert material som liksom är gjort för att skapa av. Sagt och gjort. Jag hade några plattor kakel som bara låg och väntade på att få mosaik på sig. Så här blev de:



När du börjar med mosaik, mät ut hur stort underlag du har och börja sedan att leka med mosaikplattorna. När du är nöjd, ta då ett kort så att du kommer ihåg hur du lade mönstret. Vissa limmar mosaikplattorna på plats, jag föredrar att använda fix. Dock hade jag inte något fix, så då fick jag raskt tänka i andra banor. 

Om du har fix, tänk på att inte lägga fix på så stort område då det torkar snabbt. Skulle det torka kan du ta i lite vatten så mjukas det upp igen. 

Låt sedan din skapelse få torka så att den är något sånär torr på ytan. Ta sedan försiktigt bort överflödigt fix. Låt den sedan torka så att fixet är genomtorrt. Sedan börjar det roliga: att lägga i fog.Det finns en mängd olika färger att välja på fogen, och det ger verkligen effekt. 


När du blandar fog, börja med att hälla i lite vatten, med betoning på lite. Det behövs inte mycket vatten alls när du ska blanda till en liten mängd fog. När du lägger i fogen, tänk på att stryka över den diagonalt, då har fogen lättare att verkligen komma in mellan mosaikplattorna. Låt torka i cirka 30 min och sedan kan du ta en fuktad svamp och ta bort den överflödiga fogen. Du kan behöva att ta flera varv, och för varje varv ser du bättre hur det slutgiltiga resultatet kommer att bli. 

Inga kommentarer: