2012-03-04

Sy fler kuddar och nyckelband

Kuddar till alla
Det färdiga resultatet med de två vita kuddarna

Nåja, inte kuddar till precis alla, men kuddar till ytterligare en kamrat. Fick i uppdrag att klä om plymåer från en soffa, som ska användas som en alternativ sänggavel. Tyget fick jag tag på av en annan kamrat som jag sytt gardiner till, men som inte är optimala nu i hans nya ateljé. Så med mina grundstenar klara var det bara att skrida till verket.






Jag började med att lägga ut det befintliga fodralet på vitt tyg. Då det var fram- och bakstycke samt en mellandel var det inte helt lätt att få exakta formen. 







För att göra kudden lite lyxigare i karaktären gjorde jag tyginklädda rep som jag hade mellan tygstyckena. Använd en pressarfot för blixtlås, det gör att du lättare kan komma intill kanten för sömmen. Snöret är faktiskt kakelsnöre jag köpt på Clas Ohlson. Det finns liknande rep i syaffärer, men en hel del dyrare. Då jag ändå kommer att klä in det kommer ingen se vad det är för snöre som gömmer sig där.


Jag kan rekommendera att alltid ha kuddarna till hands när du gör nytt fodral, lägg helt sonika på tyget på kuddarna för att se så att sömmarna kommer rätt. Kuddarna i detta fall befann sig på annat ort, så det var bara att hoppas att de skulle passa.

För att spara på slantarna och förvaringsplats använde jag det bruna originaltyget och sydde fast det vita tyget precis vid dragkedjan. Dels behöver kamraten inte någon extra förvaringsplats för tyget, dels är det smidigt att bara ta av det vita tyget om han skulle komma på att han vill ha originalfärgen igen. 

Sy nyckelband
Nyckelband med tyg från Tennet
Jag fick också en bit tyg med kommentaren: surprise me. Jag tittade runt på Svenskt Tenn och såg en idé som jag gillade. Kamraten ska få ett nyckelband!

Jag klippte först till två remsor som jag sedan strök. Hade lite koll på mönsterklippningen då jag ju ville få med så gott som hela elefanter i alla fall på en sida. Stryk först kanterna, vik in och stryk sedan igen. Sy sömmen ganska nära kanten.



Jag hade ett annat nyckelband som jag tog bort men sparade givetvis själva nyckelhållaren. Jag sydde sömmen tre gånger precis nära hållaren för att ge extra stadga och styrka. 



Inga kommentarer: