2012-03-05

Sy grytlapp

Grytlapp från stuvbit
Jag lever ju efter devisen att inget ska förgås. När jag sydde kuddar blev det en bit kvar av ett tyg. Vad kan man hitta på med den? Jo, en grytlapp såklart.

Jag började med att ta fram en gammal grytlapp från den stora möbelvaruhuset. Det är en bra grund och kostar en lagom slant. Jag lade grytlappen som mall på en sida vitt tyg.







Jag klippte sedan ut tyget från den dyra butiken. Till min fasa insåg jag att tyget inte riktigt skulle räcka plus att det skulle bli alldeles för tjockt för att sy kanterna på symaskinen. Jag klippte helt sonika bort den snedslå (ramen) runt grytlappen, sydde ihop det vita tyget med den mönstrade tyget och lade i ursprungsgrytlappen. 



 Som en fin detalj klippte jag ut en bit av det fina tyget, strök och sydde sedan en söm på ena sidan. Det fick bli hängaren. Avslutningsvis sydde jag ihop grytlappen med extra söm vid hängaren så att den ska hålla bättre.



Inga kommentarer: