2012-03-18

Walk in closet för under 2000 kr



Walk in closet
Under några veckor har jag hjälp min kära kusin att fixa en walk in closet. Det är ju lite av en dröm att ha en egen sådan, men i brist på det kan jag i alla fall fixa med hennes. Vi missade att ta kort innan vi satte igång projektet, men denna bilden ger en fingervisning om hur det såg ut efter att jag hade gått loss med kofoten och tagit ner två hyllplan som var platsbyggda. 

Slutresultatet blev så här:
Sesam öppna dig
Välkommen in och njut!
Vi fick alltså börja med att spackla de hål som hyllplanen hade ställt till med. Det gick åt en hel del husfix...
Sedan var det slipa, spackla, slipa och spackla som gällde en stund. 
Som alltid när man ska måla ett rum ska man alltid börja med taket, och så gjorde vi givetvis. Tack och lov var det inga sprickor utan det behövdes bara målning. Börja alltid med att sparmåla, dvs måla med pensel längst alla kanter. Sparmålningen ska vara mellan 2,5 cm och 5 cm. 

När taket var klart var det dags att måla väggarna. Vi blandade till en egen färg av en burk lavendel och en bruk vit färg. Rusta var hovleverantör. Vi valde 60% lavendel och 40 % vit och hittade en fin färg efter lite experimenterade. Sparmålning gäller även för väggar. Jag köpte en liten plastbit som skulle ersätta maskeringstejp. Fnys säger jag. I alla fall när man målar på väggar som har någon form av struktur, färgen kryper igenom plastbiten. Kör på maskeringstejp, och ta gärna en bred variant. Då slipper du att riskera att få målarfärg i taket. 




Sådärja, rummet är färdigmålat. Blixten klarar inte riktigt av att visa den fina färgen som faktiskt är där.










När det väl var färdigmålat var det dags att ta fram borren. Materialet är i något lite odefinierbart puts/betong, så jag tog slagborr för säkerhets skull. Vi hittade plugg och skruv som passade finfint. Stången hade vi inhandlat på IKEA. Jag hade förberedd ett skimrande draperi med tyg från Ohlssons tyger, och vi var bara tvungna att se hur det blev uppsatt. Så glamourous!

Sedan var det dags för skenorna att sättas upp. Vi måttade så att det skulle vara några centimeter som skulle sticka ut från skenorna. Jag började med att noga, noga mäta översta hålet för vardera skena. Borra, plugga och skruva i, dock inte så hårt. Sedan hängde skenan så snällt på plats och jag kunde använda vattenpasset och en lång blyertspenna och mäta ut var jag skulle borra. Halleluja, det gick så bra så! Jag gjorde så för den lilla smucken och för den större varianten på motsatt sida. 
Kusinen tog brädorna till brädgården för att få dem något smalare och grundare. Jag hade försökt med sticksågen, men när det är foliebrädor man har att göra med är det lätt att det blir väldigt fnasigt och det kan gå flisor.Nu satt de verkligen precis platsbyggt!
 
Det var två djupare hyllplan på ena sidan. Dock ville vi inte ha galghållaren i samma hål som Ikea tyckte att man skulle ha. Vojne, då blev det lite knasigt. Hålet i konsollen var inte anpassat för den, och det var för litet. Efter trixande och fixande blev det med hjälp av en tång som jag bände upp hålet en smula så att skruven skulle gå igenom. Då kom nästa utmaning. Skruvens huvud var för litet och åkte liksom igenom. Då tog jag en liten bit plast som fick fungera som platta, och då gick det fint.
Heltäckningsmatta
Nu är det dags att göra något åt golvet. Kusinen hittade en riktigt fin matta på meter, och köpte 160 cm x 250 cm. Jag började med att rita alla olika mått på ett papper och skulle sedan föra över det på baksidan av mattan. Mitt bästa tips till dig som ska lägga matta: skär med mycket mån, har du med gamla hus att göra kan du ge dig katten på att det inte är helt räta vinklar och vrår. Ta istället en vass sax och klipp peu en peu.



 









Som grädde på moset har vi en fantastisk liten lila "äkta" matta som ett härligt blickfång som också tar upp den lila nyansen på väggarna. 







Masonitvägg som tapetseras
En vägg såg inte alls rolig ut. Det var en massa olika "hål" och vi diskuterade en mängd olika lösningar. Slutligen blev valet att använda masonit. Vi hittade en gammal baksida till en hylla. Lycka att slippa åka till brädgården och släpa hem en stor bit masonit. Dock var masoniten inte tillräckligt lång, så det var bara till att skarva. Det blev en stor bit och tre mindre som vi satte ihop med trälim och silvertejp. Funkade över förväntan! Sedan hade kusinen en våd tapet kvar från när hon tapetserade i köket. Tänk på att alltid spara tapeter om du fixar hemma, man vet aldrig när man kan få användning av den. Vi blandade till tapetklister som fick svälla riktigt länge, och sedan smetade vi på friskt med klister. Snåla inte!
När tapeten fortfarande var lite fuktig satte vi upp den med två dyckert överst, bara för att tapeten skulle få hänga till sig. Kusinen är mästarinna på tapetsering, så hon var framme och drog lite i tapeten så att allt skulle bli rätt.








Så här fint blev det med tapeten. Silvrig tapet med struktur. Lyxigt som tusan!
En ny lampa är på sin plats. Clas har ju en massa bra saker, bland annat denna fina lampa. 
Spegel
Vi hade olika idéer om spegeln, men valet föll till slut på att köpa en enkel spegel från Ikea, köpa silverfärg och pensel och sätta igång att måla några varv. Givetvis med maskeringstejp. Och tänk vilken helt naturlig bild det blev. Jag är alltid så här glad när jag pysslar! 
Skissen
Det har tagit några kvällar och en och annan dag, men åh så härligt det blev i kusinens walk in closet!
Denna mycket exakta skiss är ritad på baksidan av ett kuvert.
Kostnad för walk in closet
Underarbete inkl packel, fix, penslar samt tak- och väggfärg: 500 kr
Hyllsystem x 2 inkl skenor, konsoller, hyllplan, klädstång, plugg: 700 kr
Masonitväggen med tapet: 0 kr (vi gillar't)
Lampa: 70 sek
Spegel inkl färg, pensel: 130 kr
Draperi, öglor för upphängning samt stång: 190 kr
Mattor inkl heltäckningsmatta, liten lila matta samt mattejp: 330 kr

Inga kommentarer: