2012-03-12

Budgetrenovering av badrum

Enkel renovering av badrummet

Jag vet inte om jag kan kalla det en riktig renovering, kanske snarare en uppiffning av badrummet. Någon dag drömmer jag om att göra om mitt badrum helt, men till dess får jag nöja mig med lite enklare medel.
Badrum efter
Badrum innan









Steg 1: Byta duschdraperi
Det är inte alltid lätt att hitta precis ett sådant duschdraperi man letar efter. Vad gör man då? Jo, man syr ett. Jag köpte tyg på Ohlssons tyger i vanlig ordning. Jag tog ned det vita jag hade sedan innan och använde det som mall. Tyget var 150 cm brett, och jag behövde lite bredare än så, så det var bara att köra en skarv. Jag sydde så att skarven kom närmast väggen så att man inte ska tänka på det så noga.
Jag lade ut det köpa vita duschdraperiet på det grå för att se med vilka avstånd jag skulle sätta i ringar. Ja just det, ringar måste man ju ha. Hur skulle jag göra det? Jag tog lite kraftig ståltråd som jag råkade ha liggandes hemma. Jag hade min avbitartång och klippte av trådarna lika långa.
Sedan snurrade jag trådarna runt en tjock penna. På så sätt fick jag lika stora ringar längs hela draperiet. När jag hade böjt dem som jag ville på ett ungefär använde jag sedan min rundtång så att det inte skulle bli några riktigt vassa kanter.
Sedan klippte jag små, små hål med en sax, bara så stora att jag kunde trä i mina nyskapade ringar.
Så här blev det alltså när duschdraperiet fäller ut sina vingar.
Steg 2: Blinga toaletten
Jag hade lite rosa metallicfärg kvar sedan jag hade tänkt att måla hallen i den färgen men sedan kommit på andra tankar. Jag rengjorde givetvis toalettsitsen grundligt, och sedan använde jag en liten roller med skumgummi och målade två lager rosa färg. Så enkelt, så rätt.

Som krona på verket har jag också glittrat till toalettknoppen. Ta av knoppen, lägg på en massa lim, strö glitterpulver på. Låt torka, blås av de överflödiga glittret och sätt sedan tillbaka.


Inga kommentarer: