2012-03-25

Betong i flera former

Betongtingest för flingsalt
Äntligen betongtider. Planen var att bara göra ett saltkar, men det råkade visst bli två ljusstakar och ett underlägg också.


Ljusstake
Saltkar i betong
Ljusstake

Underlägg

Börja med att ha dina formar redo. Om du inte har förberett dem kan det kännas stressande att ha en smet som bara längtar efter att få komma i form. Mitt tips är att alltid kolla på plastformar av olika slag, plast är ofta riktigt bra betongformar. I detta fall är det en philadelphiaost-form, toppen av ett stagnolit-ägg och bokstäver som jag lade spegelvänt och limmade fast alltihop. Smörj in alla formar med olja av något slag, själv hade jag rapsolja.

När du blandar till smeten, börja med att hälla vatten i hinken och fyll sedan på med betong, då blir det lättare att verkligen få runt smeten. Använd din slagborr och sätt på antingen en betongblandare eller gör som jag, ta en färgblandare som fungerar minst lika bra och är billigare.





Det blev två formar för salt, en blivande ljusstake av ett litet mjölkpaket och en från fruktjuiceflaska och sedan en form som varit matlåda. Man tager vad man haver.




När du hällt i betongen ska du slå formen i golvet/marken för att försöka få bort så mycket luftbubblor som möjligt.


Du kan låta formarna vara ute för att brinna (torka), så länge det inte är minusgrader. Är det minus finns risk att betongen kommer att spricka. Torktiden för ett föremål beror givetvis på hur tjockt det är, men för föremål som de jag gjort behövs ungefär ett dygn.





 
Betonglasyr lade jag på alla tingen, tre lager för att vara säker. Det är väl tänkt att vara mest som ett vattenskydd och jag har väl inte direkt tänkt att utsätta ljusstakarna för en massa vatten, men jag tänkte att det kunde vara bra ändå. Lasyren är mest tänkt för saltkaret.







Nu är det dags för glitter! Fyll gropen med lim. För att få ut limmet i hörnen använde jag en tops. Häll sedan glitter och låt torka någon timme eller så, sedan kan du ta bort det överflödiga glittret. Klart!


Så här kan det gå ibland när man pysslar. Jag borde ha lagt fatet på jord samt kanske ha haft hönsnät för att staga upp. Nu har jag lärt mig hur jag inte ska göra.










Inga kommentarer: