2012-12-20

Färglägg tavla med glitter

Tavla som får glitter

Hittade en tavla på second hand som jag föll för. Dock fattades något: glitter. Det var bara att sticka hem och sätta igång att pyssla.

Tavla med silverram och glitter

För att tavlan skulle passa in i mitt lilla galleri i hallen målade jag ramen i silverfärg. I vanlig ordning är det tunna lager, och flera lager som gäller. Även om det står en viss torktid brukar jag ändå gå efter hur torr den känns. Tänk på att känna på färgen på ett ställe som inte syns om det fortfarande skulle vara fuktigt. Om du målar en ram i trä som inte tidigare är målad ska du vara mer noggrann med torktider så träet måste hinna suga åt sig färgen.




 Nu börjar det riktigt roliga! Jag tog fram mina olika färger av glitter och tog fram mitt lim. Då det bara är några små detaljer som skulle glittras använde jag mig av träpinnar och tops. Då kan du doppa det i limmet och på detaljnivå lägga på limmet. Strössla sedan på glittret. Var inte snål.
 När limmet har torkat skakar du helt enkelt av det igen. Ofta brukar jag glittra en färg i taget och kan lätt hälla tillbaka det överflödiga glittret.
Sådärja, efter en dryg timme är det dags att sätta upp tavlan. Jag är ju måttfull, så glittret syns bara i vissa vinklar och är en finfin effekt.

Inga kommentarer: