2012-09-18

Underlägg med mosaik

Mosaikunderlägg

En inflyttningspresent. Hm, vad skulle jag hitta på? Hon är ju matintresserad. Det får bli ett underlägg med mosaik.

Underlägg av mosaik

Så här gjorde jag:

MosaikTa fram mosaiken du vill använda. Om det är fyrkanter, som det var i mitt fall, lägg stenarna i en påse. Helst ska det vara något sorts tygpåse, men det blev en plastpåse i mitt fall. 





Mosaik delad av hammareUt på balkongen, ett hårt underlägg och sedan fram med hammaren. Se till att alla stenar går itu. 







Om du har gott om tid kan du göra det mönster du vill ha på en yta som är lika stor som det slutgiltiga alstret, och sedan foto det. Minnet är ofta bra men lite kort. Jag visste vilka färger jag ville ha och att jag ville ha bokstaven H för presenttagarens initial, så jag gjorde det på fri hand.

Fix för mosaik
Vispa till fixet. Börja alltid med att hälla i lite, lite vatten. Det är lättare att blanda om du börjar med vattnet. Ta alltid mindre än vad du tror, det behövs oerhört lite. Häll sedan i pulvret och rör om rejält. Det ska vara en någorlunda trögflytande sörja, då har du lyckats. Låt det stå i några minuter och rör sedan om igen.

Ta sedan en spatel och lägg på det nyblandade fixet. Lägg sedan fast mosaikbitarna där du vill ha dem. Se till att de får fäste i fixet, om inte får du vrida dem en smula för att få dem fast.

Det tar några timmar för fixet att torka, i mitt fall var det över natten. 


foga mosaikplattan
Blanda till fogmassan genom att göra på liknande sätt som fixet, dvs lite vatten i bunken och sedan pulvret. Rör om och skrid sedan snabbt till verket(det torkar ganska snabbt, så söla inte i onödan). Ha en gummispatel och lägg i fogen från alla håll och kanter så att du verkligen får in det överallt. Om du kaklar vanliga fyrkanter ska du foga diagonalt, men med ett sådant här underlägg med ojämn form ska du bara se till att verkligen få fogen överallt.

Ta bort fog med svampLåt det gå cirka 30 min och ta en fuktad svamp och ta bort den överflödiga fogen. Detta behöver du göra några gånger, tills allt är borta.






Färdigt mosaikunderlägg
Färdig! 

Inga kommentarer: