2012-02-03

Spraya spegel

Piffa upp en gammal spegel
Har du en gammal spegel som behöver piffas upp? Gör det, det blir så fint resultat! Jag har en god vän som behövde lite hjälp.

Spegeln hade spruckit på sina ställen och vissa träflisor hade gått. Det ordnade jag med snickerispackel.









När spacklet hade torkat funderade vi på om jag skulle ta att måla en mörk färg på det vita spacklet, men den sprayfärg min kompis köpt in bedömde jag som fullt kapabel att helt täcka det vita. För att skydda spegelglaset från färg satte jag tejp och tidning på hela spegeln. Var dock noggrann med att ha tidning hela vägen, tejpen är inte alltid helt 100 % tät.






Sprayfärg har ju en tendens att hamna precis överallt när man väl sprayar, så jag förberedde balkongen med tidningspapper. Skaka burken ordentligt och spraya sedan tunt, tunt, tunt. Bättre att göra flera lager än att riskera att färgen börjar rinna. Färgen vi valt är faktiskt inte guld utan brons, och redan här ser man ju hur maffig den kommer att bli!






Sådärja, efter att ha spikat upp en planka i väggen som vi sedan satte krokar på sitter nu spegeln på plats. Tjusig som tusan och ger ett härligt blickfång när man kommer in i lägenheten! Den röda lilla bräden är en eventuell liten hylla som kommer att vara ovanför elementet. Kanske.







När jag ändå var i farten och fixade satte jag upp två röda hyllplan i köket. Det blev så ombonat när de kom upp!




 







Inga kommentarer: