2012-02-13

Fixa egna gardiner

Nya rosa gardiner på plats



Jag hade tänkt att unna mig lite lättja och köpte färdigsydda gardiner. Men till mitt förtret var de för korta. Vad göra? Jo, det var två stycken som tygstycken som skulle fungera som omtag. Dem satte jag saxen i och klippte smala remsor som jag sedan zickzackade.






För att få fast remsorna, som var cirka 1,5 cm breda, sydde jag på en fåll av ett annat tyg i liknande färg. Då de kommer att vara på baksidan är det inte lika noga att det är exakt rätt nyans. Jag sydde först en söm precis nära kanten samt en cirka 4 cm in på tyget. Den tråden är dock bra om den är så lik gardintyget som möjligt.





Köksgardin
Det kändes som det var lika bra att byta gardin i köket också, trots att mormors gamla gardin fortfarande är fin. Jag har som sagt tröttnat lite på den helvita linjen och vill ha lite färg. Lagom är dock bäst, så inga bjärta färger, men väl grå och lite rosa. Här gjorde jag helt sonika en smal kanal, cirka 3 cm, som passade för att gardinstången skulle kunna gå igenom. Fålla sidorna och voilà, du har fått en ny gardin. I vanlig ordning gäller det att stryka fållen innan du syr, det blir så mycket lättare då.
Köksgardin efter
Köksgardin före


Inga kommentarer: