2013-02-13

Ordna baby shower med dekorationer

Baby shower - dekorationer

Förra helgen var det dags för min första baby shower för en god vän som är i ett välsignat tillstånd. Jag bestämde mig för att göra en blöjtårta, en vimpel och ett gratulationskort. Så här blev de:

Gratulationskort till den nya bäbisen
En diaper cake à la américaine

Jag gjorde vimplar av tyg. Jag klippte ut vimplar i lagom storlek, och använde en vimpel som mall. Tänk på att inte göra spetsen just för spetsig, så att du lätt kan vika in kanterna till en fin spets. Givetvis var strykjärnet med och jag strök kanterna för att göra det lätt att sy en mjuk zigzag-söm runt vimplarna.





Jag använde mig av vit tråd, jag tänkte att det blir bra som dekorationssöm på vimplarna.










Som du ser är det ganska sobra färger, så jag tänkte att jag skulle få in en mer barnslig touch, det är ju ändå baby shower. Jag hade ett grövre tyg med prickar på, från vilket jag klippte ut bokstäver på fri hand.




Då det är en mycket amerikansk företeelse valde jag att skriva på engelska, Welcome baby.



Blöjtårtan gjorde jag av pyttesmå blöjor, 2-4 kg, som jag rullade ihop och satte ihop med tejp. Det första lagret ställe jag helt sonika på brickan. För att kunna göra flera lager använde jag mig av grillspettspinnar som jag lade i blöjan innan jag tejpade ihop den. 

Sedan satte jag försiktigt dit dem i mellanrummen vid blöjorna i första lagret. Jag vill ju att föräldrarna ska kunna använda dem när plutten slutligen kommer.













För att göra extra dekoration plus att hålla ihop tårtan satte jag presentsnöre runt de tre lagren, och i toppen satte jag en napp.


















Inga kommentarer: