2011-10-01

Göra egen spegel som sedan blev tavla

Gotlandstavla
Ibland går det inte riktigt som jag tänkt. Det är då kreativiteten sätts på prov. Jag hade tänkt att göra en fin spegel till badrummet. Jag började med att köpa cornicher (hur det nu stavas) på second hand.

Med min fina gersåg jag fick i födelsedagspresent sågade jag till ramen.





Jag fick till slut ihop ramen. Inte lätt, och det behövdes en hel del dyckert för att försöka få ramen att hålla samman. Jag satte fast bakstycket med både skruvar och dyckert.



Slutligen skulle jag bara sätta på blecken för att verkligen säkerställa att spegeln inte skulle kunna åka ned.

Vad händer då? Jo, då råkar jag skruva för långt in så jag spräcker hela spegeln. Nu i efterhand förstår jag att jag borde ha skruvat i blecken längre ned i träet och sedan använt en metallsåg för att såga av det som råkade sticka upp över spegeln.







Då var det bara att plocka bort alla bitar och hitta på något annat med tavlan. Jag valde att sätta in ett kort på mitt älskade Kovik och göra en liten träram runt kortet.

Sedan kom jag på att jag ju ska använda spegelglaset ändå och jag satte mosaik och målade träet vitt.






Jag satte in två värmeljus i glas med små stenar från Gotland samt en stor sten från Gotland. Och voilà, en liten foto/ram/spegel/Gotlandstingest.


Inga kommentarer: